Konsumenttips

Som konsument kan det vara svårt ibland så här kommer vi att redogöra några viktiga tips som du som konsument bör tänka på, tips som kan göra vardagen lättare.

Priset på varan måste visas

Företag måste ange priset inklusive moms och andra skatter. Detta gäller både i butiken samt i butikens skyltfönster. Som konsument har du rätt till att få information om pris och jämförs pris på varan. Priset måste stå på ett korrekt och begripligt sätt.

Jämför priserna

Även fast butiken du besöker påstår sig ha rea betyder inte detta är det billigaste priset på varan som annonseras. Om du inte har bråttom med köpet så bör du ta din tid och kolla på flera ställen och vilka priser det har på samma eller liknande vara.

Garantier och öppet köp

Öppna köp eller ångerrätt är inte något som företagen måste ha. Se alltid till att kolla vad affären du handlar på har för villkor. Handlar du dock via internet har du rätt att lämna tillbaka varan enligt lag så länge du ej har förtärt förpackningen.

När du köper en produkt är det bra att kolla om det finns garanti. En garanti innebär att tillverkaren eller säljaren av produkten tar på sig ansvaret för att varan du har köpt ska fungera och behålla kvaliteten under en begränsad tid. Garantin bestämmer säljaren eller tillverkaren själv eftersom att det inte finns något tvång. Slutar varan fungera inom garantitiden får du oftast varan reparerad eller utbytt eller också möjligtvis pengarna tillbaka.

Vad du kan göra om företaget bryter mot lagen

Först och främst bör du informera säljaren eller ansvarig om bristerna i butiken. Du kan också anmäla företaget till Konsumentverket som kontrollerar att butiker följer prisinformationslagen. Om du och butiken inte är överens om att priset varit uppenbart felaktigt kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden.

Fel pris visas i butiken

Att lämna oriktiga prisuppgifter är inte tillåtet enligt svensk lag. Du kan dock inte kräva att få köpa varan till det pris som står på hyllan då ett bindande avtal träffas först framme vid kassan. Du kan dock ångra dig om priset visar sig vara felaktigt. Märker du att fel pris visas på hyllorna kan du anmäla detta till konsumentverket.

Internet

När man handlar på internet eller så kallat e-handlar gäller i princip samma regler som handel via fysisk butik, till exempel tre års reklamationsrätt. När du köper varor från Sverige eller andra länder i EU samt Norge och Island har du dessutom en ångerrätt på 14 dagar vilket innebär att du kan skicka tillbaka varan och få pengarna tillbaka så länge den inte är skadad, detta kan vara användbart ifall att till exempel kläder inte passar osv.

 

[vsw id=”n_dG_yZ06iA” source=”youtube” width=”425″ height=”344″ autoplay=”no”]

2 reaktioner till “Konsumenttips”

  1. i filmen berättar du att ni ger bort en egen ”.se ” adress och ett ett eget webbhotell ,under ett år. Vad händer efter ett år?

    1. Hej Sofia! Så länge du är aktiv med din sajt i Webbstjärnan blir du erbjuden att förlänga årsvis. Med andra ord, efter ett år får du välja om du vill fortsätta eller om du vill stänga ner. Tveka inte att höra av dig vid fler frågor!/Therese

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *